Tor-Arne Sobakken
Leder, politisk oppnevnt
AOF Daghøyskolen (DHS) ble startet i 1996 og er en skole med høy grad av fleksibilitet. Det gjør oss til en annerledes skole: Vi møter elevene der de er. Daghøyskolen skal utvikle elevenes kunnskaper og selvtillit gjennom faglige og sosiale læreprosesser. Dette er viktige momenter som styrker grunnlaget for et godt fotfeste og balanse.
Sosialt samvær er et viktig element i skolens daglige liv og rutiner, som felles morgensamling med aktuelle temaer som diskuteres, og felles lunsj. Vi har også bedriftsbesøk og månedsturer i lokalmiljøet. I det daglige har vi tid til samtaler i en trygg og hyggelig atmosfære. Det gir grunnlag for nye venner og personlig utvikling. Medio 2019 har mer enn 1200 brukere nyttiggjort seg skolens tilbud. Våre elever er voksne og i alle aldre.
Formålet er å stimulere den enkeltes personlige og faglige utvikling, gi livsmot og tro på seg selv, slik at eleven starter på veien videre i form av utdanning og arbeid.
Skolen prioriterer å gi den enkelte elev gode opplevelser gjennom mestring og utvikling. Gjennom faglige og sosiale læreprosesser bygger vi opp elevenes selvtillit og allmenfaglige kunnskaper.
I løpet av tiden på Daghøyskolen vil alle elever ta del i et eller flere prosjekter der målet er å uvikle den enkeltes evne til samarbeid i grupper. Eleven vil også dra nytte av individuell undervisning tilpasset det nivå den enkelte har.
Vi skal gi våre elever grunnlag og forutsetninger for en ny framtid i form av utdanning, jobb eller annen avklaring av livssituasjonen.
Utgangspunktet for skolen er det samarbeidet som ble etablert i 1996 mellom Fredrikstad kommune og AOF i den hensikt å samarbeid om å gi et tilbud til passive langtidsmottakere av sosialhjelp.
Daghøyskolens formål bygger på folkehøyskolens idé om folkeopplysning, personlig utvikling og livskvalitet. Skolen har tre hovedarenaer for å trene basale ferdigheter som fremmøte, kommunikasjon og sosiale ferdigheter. Gjennom faglige aktiviteter bidrar skolen til å gi elevene trygghet, økte allmennkunnskaper, samarbeidstrening og erfaring med prosjekter. Styringsgruppen er skolen øverste organ.
Denne består av:
Leder, politisk oppnevnt
Vara politisk oppnevnt
Etatsjef friskliv og mestring, kommunenes representant
NAV Fredrikstad
Elevrepresentant med møte og talerett
Leder AOF Østfold
Vara elevrepresentant med møte og talerett
Skolens leder
Marianne er daglig leder. Hun er en ryddig, varm og sprudlende person som er opptatt av mennesker.
Linda er veileder og har kurset «Kreativ mat & ernæring».
Trine er samfunnsengasjert, omsorgsfull og og nøyaktig: et godt utgangspunkt for å ta vare på, og være veileder for, kurset «Foto».
Dennis er dokumentarist og opptatt av mennesker. Han er veileder på «film»
Click here to add your own text